check
תואר ראשון | החוג לשפה וספרות ערבית

Table of Contents

צרו קשר

ראש החוג: פרופ' אורי שחמון
ori.shachmon@mail.huji.ac.il

יועץ תלמידי בוגר: ד"ר יוסף ויצטום
ywitztum@gmail.com

יועץ תלמידי מוסמך: ד"ר איאס נאסר
iyas.nasser@mail.huji.ac.il

רכז הסמינר החוגי: ד"ר דניאל בהר
Daniel.behar@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: גב' שרה פרנסה
sarap@savion.huji.ac.il
טלפון: 02-5883965
משרד: בניין רוח, קומה 4 , גוש 5 חדר 4507

שעות הקבלה:
יום א' | 11:30 - 14:30.
ימים ב' - ה' | 10:00 - 13:00.
מחוץ לשעות הפעילות: בתיאום מראש

 

תואר ראשון

החל משנת תשפ״ד ניתן להתקבל ללימודים בחוג לערבית גם ללא ידע מוקדם בשפה!

לאחר הקבלה לחוג, על פי תנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה והפקולטה, יועץ החוג ינתב את המתקבלים למסלולים השונים:

תלמידים המגיעים לחוג ללא ידע מוקדם בערבית יופנו למסלול ״ערבית מן היסוד״ (מסלול ג, ראו להלן).

תלמידים ששפת אמם ערבית יתקבלו למסלול הרגיל (מסלול א, ראו להלן), ויוכלו לבקש ללמוד במסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו להלן).

תלמידים שאינם דוברי ערבית כשפת אם אך יש להם ידע קודם בשפה יופנו למבחן מיון חוגי, ובהתאם לתוצאותיו יוכלו להתקבל למסלול הרגיל (מסלול א, ראו להלן) או למסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו להלן).

ניתן לשלב את לימודי התואר הראשון בחוג עם כל תואר בחוג אחר באוניברסיטה העברית המאפשר מסלול לימודים דו־חוגי. 

תלמידים המשלבים את לימודי התואר בערבית עם לימודי תואר מלא בחוג לחינוך ונוסף על כך לומדים לתעודת הוראה זכאים למלגה ייעודית. לפרטים יש לפנות למזכירות החוג לחינוך. 

  • קובץ זה רלוונטי למי שהחלו את לימודיהם בשנת הלימודים הנוכחית. לצפייה בשנתונים משנים קודמות לחצו כאן, בחרו את השנה הרלוונטית בראש הדף ואחר כך לחצו על כפתור "צפייה בפרק" בשורה של "שפה וספרות ערבית".

מבנה הלימודים:

ניתן ללמוד בחוג בשלושה מסלולים, במהלך שלוש שנים. מספר הנ״ז נקבע בהתאם למסלול הלימוד.

מטרת הלימודים

מטרת הלימודים בחוג להקנות לתלמידים ידיעה עיונית ושימושית בשפה הערבית הספרותית, הקלאסית והמודרנית; והיכרות עם דגמי הערבית המדוברת. בקורסים השונים נקראים מקורות מן הסוגים החשובים של הספרות הערבית, ובכלל זה הספרות הערבית-היהודית. הלימודים נסמכים על קריאה והבנה מדויקת של כל הטקסטים הנלמדים, בהיבטים לשוניים, תרבותיים, היסטוריים ודתיים.

תנאי הקבלה

החל משנת תשפ״ד ניתן להתקבל ללימודים בחוג לערבית גם ללא ידע מוקדם בשפה!

לאחר הקבלה לחוג, על פי תנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה והפקולטה, יועץ החוג ינתב את המתקבלים למסלולים השונים.

 

תלמידים שיופנו אל המסלול ״ערבית מן היסוד״ יתבקשו להשלים לומדה מקוונת עוד לפני פתיחת שנת הלימודים בתיאום עם היחידה ללימודי שפות. למידע נוסף ראו כאן: https://languages.huji.ac.il/ערבית.

 

הערה: בתחילת שנת הלימודים ייגשו תלמידי המסלול הרגיל והמסלול הייעודי למבחן רמה בדקדוק הערבית הספרותית. תלמידים שיעברו בהצלחה מבחן זה יהיו פטורים מהקורס ״יסודות הלשון הערבית״ (16103) וילמדו במקומו קורס אחר בהיקף של 2 נ"ז.

המסלול הרגיל – מותנה בידע קודם בשפה הערבית

במסלול זה לומדים סטודנטים בעלי רקע קודם בשפה הערבית, וכבר בשנה הראשונה מגיעים לרמת שליטה גבוהה בשפה הכתובה, ומפתחים כלי עבודה וניתוח ברמה המתקדמת ביותר. קורסי היסוד מבססים את הידיעות בדקדוק ובתחביר, והסטודנטים לומדים להכיר את ההיסטוריה של השפה ושל הספרות הערבית מאז ימי הג׳אהליה ועד היום. הקורסים המתקדמים עוסקים באופן מעמיק בספרות הקלאסית לסוגיה הקוראן והחדית', ספרות ימי-הביניים והספרות היפה (אדב), וכן מתוודעים לעולם הלהגים והשפה המדוברת באזורים שונים בעולם הערבי. 

במסלול זה ניתן לשלב לימודי שפה מזרחית/שמית נוספת (פרסית, תורכית או שפה מזרחית/שמית אחרת).

היקף הלימודים במסלול הרגיל: 68-64 נ״ז ; היקף הלימודים במסלול הרגיל עם שפה נוספת: 72-68 נ״ז.

 

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

המסלול הייעודי – מותנה בידע קודם בשפה הערבית ובריאיון קבלה בביה״ס לחינוך

מסלול זה מציע שילוב מובנה בין לימודי הבוגר בערבית ולימודי תעודת הוראה. התלמידים במסלול זה פטורים מחלק מקורסי החוג לערבית במסלול הרגיל, וכן מחלק מקורסי תעודת ההוראה. הלימודים במסלול זה כוללים התנסות מעשית בבתי הספר בירושלים ובסביבתה. בוגרי המסלול הייעודי יהיו זכאים, נוסף על התואר הראשון בשפה וספרות ערבית, גם לתעודת הוראה בערבית לבתי ספר על-יסודיים. קבלת תעודת ההוראה מותנית בסיום לימודי התואר הראשון.

הסטודנטים במסלול הייעודי נדרשים להירשם גם למחלקה ללימודי הוראה, נוסף על ההרשמה לחוג לשפה וספרות ערבית. ההרשמה ללימודי ההוראה תיעשה לקראת שנת הלימודים השנייה באוניברסיטה. 

היקף הלימודים במסלול הייעודי: 94-90 נ״ז, מתוכן 64-60 נ״ז בחוג לערבית.

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

מסלול "ערבית מן היסוד" – אינו מותנה בידיעה מוקדמת בשפה הערבית
  • במסלול זה לומדים סטודנטים ללא ידע קודם בשפה הערבית. עוד לפני פתיחת שנת הלימודים יתבקשו התלמידים להשלים לומדה מקוונת בתיאום עם היחידה ללימודי שפות. למידע נוסף ראו כאן: https://languages.huji.ac.il/ערבית.
  • בשנת הלימודים הראשונה התלמידים ישולבו בלימודי ״ערבית בערבית״ ביחידה להוראת שפות. המשך הלימודים במסלול מותנה בהשלמת קורסי ״מתחילים א״ ו״מתחילים ב״ בציון 70 לפחות. במקביל ללימודי השפה ילמדו התלמידים בשנה א׳ קורסי יסוד בתחום האסלאם שאינם נסמכים על ידיעת השפה וישתתפו ב״שעת קריאה״ שבועי עם אחד ממורי החוג.
  • במעבר משנה א' לשנה ב' ישתתפו הסטודנטים ב״מכינת גשר״ במתכונת של קורס קיץ בהיקף של 52 ש"א (4 נ"ז), שבו ירחיבו ויעמיקו את ידיעותיהם בדקדוק ובקריאת טקסטים. השלמת מכינת הגשר בציון 70 לפחות היא תנאי להמשך הלימודים במסלול. 
  • בשנים ב׳ ו-ג׳ ישולבו בהדרגה בקורסי החוג הרגילים ובקורסים אלה יעשירו התלמידים ויעמיקו את ידיעותיהם בשפה ובספרות הקלאסית והמודרנית.
  • התלמידים במסלול זה פטורים מחלק מקורסי החובה במסלול הרגיל. אנו ממליצים להסתייע ביועץ הבוגר של החוג בבניית תכנית הלימודים. 
  • החל מן הסמסטר השני ללימודיהם יוכלו תלמידי המסלול ״מן היסוד״ להשתתף בתכנית חילופי השפה החוגית ולקבל עבור השתתפותם 2 נ״ז על חשבון אבני פינה בתחום החברתי.

פירוט קורסים מן היסוד