תוכניות הלימודים

החל משנת תשפ״ד ניתן להתקבל ללימודים בחוג לערבית גם ללא ידע מוקדם בשפה!
לאחר הקבלה לחוג, על פי תנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה והפקולטה, יועץ החוג ינתב את המתקבלים למסלולים השונים:

  • תלמידים המגיעים לחוג ללא ידע מוקדם בערבית יופנו למסלול ״ערבית מן היסוד״ (מסלול ג, ראו כאן).
  • תלמידים ששפת אמם ערבית יתקבלו למסלול הרגיל (מסלול א, ראו כאן), ויוכלו לבקש ללמוד במסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו כאן).
  • תלמידים שאינם דוברי ערבית כשפת-אם אך יש להם ידע קודם בשפה יופנו למבחן מיון חוגי, ובהתאם לתוצאותיו יוכלו להתקבל למסלול הרגיל (מסלול א, ראו כאן) או למסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו כאן). מבחן המיון מבוסס על טקסט ספרותי קצר בערבית, וכולל שאלות בהבנת הנקרא, בדקדוק ובתחביר (כולל ניקוד פנימי וסופי). במהלך המבחן מותר להשתמש בכל מילון, למעט מילונים ממוחשבים. לשאלות לגבי מבחן המיון ניתן לפנות לד"ר דניאל לב: daniel.lav@mail.huji.ac.il.

 

כבר בשנת הלימודים הראשונה מגיעים תלמידי החוג לשפה וספרות ערבית לרמת שליטה גבוהה בשפה הכתובה, ומפתחים כלי עבודה וניתוח ברמה המתקדמת ביותר. במהלך הלימודים בחוג תרכשו ידע בספרות הערבית לתקופותיה, החל בקוראן ובשירה הערבית הקדם־אסלאמית וכלה בספרות המודרנית. בקורסי היסוד תבססו את ידיעותיכם בדקדוק ובתחביר ובהמשך תכירו את תולדות השפה הערבית בכל התקופות.

באמצעות ההבנה הלשונית הזאת תוכלו לעסוק באופן מעמיק בספרות הערבית הקלאסית לסוגיה: הקוראן והחדית', ספרות ימי-הביניים והספרות היפה (אדב). נוסף על כך, קורסים מתקדמים יחשפו אתכם לעולם הלהגים והשפה המדוברת באזורים שונים בעולם הערבי.

 

 

 

תואר ראשון

החל משנת תשפ״ד ניתן להתקבל ללימודים בחוג לערבית גם ללא ידע מוקדם בשפה!

לאחר הקבלה לחוג, על פי תנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה והפקולטה, יועץ החוג ינתב את המתקבלים למסלולים השונים:

תלמידים המגיעים לחוג ללא ידע מוקדם בערבית יופנו למסלול ״ערבית מן היסוד״ (מסלול ג, ראו להלן).

תלמידים ששפת אמם ערבית יתקבלו למסלול הרגיל (מסלול א, ראו להלן), ויוכלו לבקש ללמוד במסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו להלן).

תלמידים שאינם דוברי ערבית כשפת אם אך יש להם ידע קודם בשפה יופנו למבחן מיון חוגי, ובהתאם לתוצאותיו יוכלו להתקבל למסלול הרגיל (מסלול א, ראו להלן) או למסלול הייעודי המשלב לימודים לתעודת הוראה בערבית (מסלול ב, ראו להלן).

ניתן לשלב את לימודי התואר הראשון בחוג עם כל תואר בחוג אחר באוניברסיטה העברית המאפשר מסלול לימודים דו־חוגי. 

תלמידים המשלבים את לימודי התואר בערבית עם לימודי תואר מלא בחוג לחינוך ונוסף על כך לומדים לתעודת הוראה זכאים למלגה ייעודית. לפרטים יש לפנות למזכירות החוג לחינוך. 

  • קובץ זה רלוונטי למי שהחלו את לימודיהם בשנת הלימודים הנוכחית. לצפייה בשנתונים משנים קודמות לחצו כאן, בחרו את השנה הרלוונטית בראש הדף ואחר כך לחצו על כפתור "צפייה בפרק" בשורה של "שפה וספרות ערבית".

מבנה הלימודים:

ניתן ללמוד בחוג בשלושה מסלולים, במהלך שלוש שנים. מספר הנ״ז נקבע בהתאם למסלול הלימוד.

מטרת הלימודים

מטרת הלימודים בחוג להקנות לתלמידים ידיעה עיונית ושימושית בשפה הערבית הספרותית, הקלאסית והמודרנית; והיכרות עם דגמי הערבית המדוברת. בקורסים השונים נקראים מקורות מן הסוגים החשובים של הספרות הערבית, ובכלל זה הספרות הערבית-היהודית. הלימודים נסמכים על קריאה והבנה מדויקת של כל הטקסטים הנלמדים, בהיבטים לשוניים, תרבותיים, היסטוריים ודתיים.

תנאי הקבלה

החל משנת תשפ״ד ניתן להתקבל ללימודים בחוג לערבית גם ללא ידע מוקדם בשפה!

לאחר הקבלה לחוג, על פי תנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה והפקולטה, יועץ החוג ינתב את המתקבלים למסלולים השונים.

 

תלמידים שיופנו אל המסלול ״ערבית מן היסוד״ יתבקשו להשלים לומדה מקוונת עוד לפני פתיחת שנת הלימודים בתיאום עם היחידה ללימודי שפות. למידע נוסף ראו כאן: https://languages.huji.ac.il/ערבית.

 

הערה: בתחילת שנת הלימודים ייגשו תלמידי המסלול הרגיל והמסלול הייעודי למבחן רמה בדקדוק הערבית הספרותית. תלמידים שיעברו בהצלחה מבחן זה יהיו פטורים מהקורס ״יסודות הלשון הערבית״ (16103) וילמדו במקומו קורס אחר בהיקף של 2 נ"ז.

המסלול הרגיל – מותנה בידע קודם בשפה הערבית

במסלול זה לומדים סטודנטים בעלי רקע קודם בשפה הערבית, וכבר בשנה הראשונה מגיעים לרמת שליטה גבוהה בשפה הכתובה, ומפתחים כלי עבודה וניתוח ברמה המתקדמת ביותר. קורסי היסוד מבססים את הידיעות בדקדוק ובתחביר, והסטודנטים לומדים להכיר את ההיסטוריה של השפה ושל הספרות הערבית מאז ימי הג׳אהליה ועד היום. הקורסים המתקדמים עוסקים באופן מעמיק בספרות הקלאסית לסוגיה הקוראן והחדית', ספרות ימי-הביניים והספרות היפה (אדב), וכן מתוודעים לעולם הלהגים והשפה המדוברת באזורים שונים בעולם הערבי. 

במסלול זה ניתן לשלב לימודי שפה מזרחית/שמית נוספת (פרסית, תורכית או שפה מזרחית/שמית אחרת).

היקף הלימודים במסלול הרגיל: 68-64 נ״ז ; היקף הלימודים במסלול הרגיל עם שפה נוספת: 72-68 נ״ז.

 

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

המסלול הייעודי – מותנה בידע קודם בשפה הערבית ובריאיון קבלה בביה״ס לחינוך

מסלול זה מציע שילוב מובנה בין לימודי הבוגר בערבית ולימודי תעודת הוראה. התלמידים במסלול זה פטורים מחלק מקורסי החוג לערבית במסלול הרגיל, וכן מחלק מקורסי תעודת ההוראה. הלימודים במסלול זה כוללים התנסות מעשית בבתי הספר בירושלים ובסביבתה. בוגרי המסלול הייעודי יהיו זכאים, נוסף על התואר הראשון בשפה וספרות ערבית, גם לתעודת הוראה בערבית לבתי ספר על-יסודיים. קבלת תעודת ההוראה מותנית בסיום לימודי התואר הראשון.

הסטודנטים במסלול הייעודי נדרשים להירשם גם למחלקה ללימודי הוראה, נוסף על ההרשמה לחוג לשפה וספרות ערבית. ההרשמה ללימודי ההוראה תיעשה לקראת שנת הלימודים השנייה באוניברסיטה. 

היקף הלימודים במסלול הייעודי: 94-90 נ״ז, מתוכן 64-60 נ״ז בחוג לערבית.

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

מסלול "ערבית מן היסוד" – אינו מותנה בידיעה מוקדמת בשפה הערבית
  • במסלול זה לומדים סטודנטים ללא ידע קודם בשפה הערבית. עוד לפני פתיחת שנת הלימודים יתבקשו התלמידים להשלים לומדה מקוונת בתיאום עם היחידה ללימודי שפות. למידע נוסף ראו כאן: https://languages.huji.ac.il/ערבית.
  • בשנת הלימודים הראשונה התלמידים ישולבו בלימודי ״ערבית בערבית״ ביחידה להוראת שפות. המשך הלימודים במסלול מותנה בהשלמת קורסי ״מתחילים א״ ו״מתחילים ב״ בציון 70 לפחות. במקביל ללימודי השפה ילמדו התלמידים בשנה א׳ קורסי יסוד בתחום האסלאם שאינם נסמכים על ידיעת השפה וישתתפו ב״שעת קריאה״ שבועי עם אחד ממורי החוג.
  • במעבר משנה א' לשנה ב' ישתתפו הסטודנטים ב״מכינת גשר״ במתכונת של קורס קיץ בהיקף של 52 ש"א (4 נ"ז), שבו ירחיבו ויעמיקו את ידיעותיהם בדקדוק ובקריאת טקסטים. השלמת מכינת הגשר בציון 70 לפחות היא תנאי להמשך הלימודים במסלול. 
  • בשנים ב׳ ו-ג׳ ישולבו בהדרגה בקורסי החוג הרגילים ובקורסים אלה יעשירו התלמידים ויעמיקו את ידיעותיהם בשפה ובספרות הקלאסית והמודרנית.
  • התלמידים במסלול זה פטורים מחלק מקורסי החובה במסלול הרגיל. אנו ממליצים להסתייע ביועץ הבוגר של החוג בבניית תכנית הלימודים. 
  • החל מן הסמסטר השני ללימודיהם יוכלו תלמידי המסלול ״מן היסוד״ להשתתף בתכנית חילופי השפה החוגית ולקבל עבור השתתפותם 2 נ״ז על חשבון אבני פינה בתחום החברתי.

פירוט קורסים מן היסוד

 

תואר שני

בלימודי התואר השני תוכלו להעמיק בנושאים מתחומי השפה הערבית ותרבותה שיש לכם עניין מיוחד בהם. נושאי המומחיות של מרצי החוג כוללים את הקוראן ופרשנותו, החדית' והספרות ההיסטורית הקדומה, השירה והספרות הערבית הקלאסית, השירה והספרות הערבית המודרנית, היחסים הבין-דתיים בימי הביניים, הספרות הכיתתית באסלאם, הלהגים המדוברים בעולם הערבי, הלשון והספרות הערבית-היהודית, ועוד.

תכנית המ"א של החוג מיועדת לתלמידים שהשלימו תואר ראשון בשפה וספרות ערבית באוניברסיטה העברית או במוסד אקדמי מוכר אחר. תלמידים המגיעים עם תואר ראשון בתחום אחר יידרשו ללמוד קורסי השלמה. סף הקבלה למסלול העיוני הוא ממוצע 80 לפחות בתואר הראשון או בלימודי ההשלמה, ולמסלול המחקרי - ממוצע 90 לפחות.

משך הלימודים לתואר מוסמך הוא שנתיים (ארבעה סמסטרים). בקשה מפורטת לפריסת משך הלימודים על פני ארבע שנים תוגש לוועדת ההוראה של הפקולטה בתחילת השנה הראשונה של הלימודים.

כדי לתכנן נכון את מהלך הלימודים ולסיים את התואר בזמן, אנחנו ממליצים לעמוד בקשר רציף עם יועץ המוסמך לפני תחילת הלימודים ובמהלכם. 

מסלולי לימוד

ניתן ללמוד לתואר מוסמך בשני מסלולי לימוד: 

א) המסלול המחקרי

היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 נ"ז, מתוכן 2 נ״ז בתחום מדעי הרוח הדיגיטליים, 2 נ״ז בקורס ״חידושים במחקר בתחום הערבית והאסלאם״, עד 6 נ"ז בקורסים מחוץ לחוג (באישור יועץ המוסמך), ו-8 נ״ז שפת מחקר ברמת מתקדמים (בדרך-כלל צרפתית או גרמנית). תלמידים שפטורים מלימודי השפה ישלימו את מכסת הנ״זים בקורסי הבחירה למוסמך על פי המלצת המנחה ובתיאום עם יועץ המוסמך.

תלמידי המסלול המחקרי יכתבו עבודה סמינריונית אחת בקורס המוגדר כסמינר למוסמך, וכן עבודה סמינריונית בעלת אופי מחקרי (״תיזה״). המשך הלימודים במסלול זה מותנה במציאת מנחה עד סוף סמסטר א של השנה הראשונה. סטודנט ללא מנחה יועבר למסלול העיוני.

התלמידים במסלול זה ייגשו למבחן גמר מסכם בתחום הדקדוק ובתחום התמחות אחד נוסף, שעליו יחליטו בשיתוף עם מנחה העבודה.

ב) המסלול העיוני

היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 נ"ז, מתוכן 4 נ״ז בתחום מדעי הרוח הדיגיטליים ומיומנויות אחרות, 2 נ״ז בקורס ״חידושים במחקר בתחום הערבית והאסלאם״, ועד 10 נ"ז בקורסים מחוץ לחוג (באישור יועץ המוסמך). התלמידים במסלול העיוני יכתבו שתי עבודות סמינריוניות בקורסים המוגדרים כסמינר למוסמך. 

סטודנט שהתקבל למסלול העיוני יוכל לעבור למסלול המחקרי בסוף השנה הראשונה לתואר, ובתנאי שהיה רשום ל-40% לפחות מהיקף הלימודים הדרוש לתואר (14 נ"ז) והשיג ממוצע 90 ומעלה.

לרשימת קורסי המוסמך בשנה״ל תשפ״ג

  • קובץ זה רלוונטי למי שהחלו את לימודיהם בשנת הלימודים תשפ"ג ואילך. לצפייה בשנתונים משנים קודמות לחצו כאן, בחרו את השנה הרלוונטית בראש הדף ואחר כך לחצו על כפתור "צפייה בפרק" בשורה של שפה וספרות ערבית.
סדר הלימודים לתואר השני

תכנית המוסמך של החוג מיועדת לתלמידים שהשלימו תואר ראשון בשפה וספרות ערבית באוניברסיטה העברית או במוסד אקדמי מוכר אחר. תלמידים המגיעים עם תואר ראשון בתחום אחר יידרשו ללמוד קורסי השלמה.

לימודי השלמה למוסמך

תלמידים בעלי תואר ראשון בתחום אחר יוכלו להירשם להשלמות לתואר מוסמך. היקף ההשלמות ותוכניהן ייקבעו בתיאום עם יועץ המוסמך של החוג, בהתאם לתחומי לימודיו של המועמד ולהישגיו. תלמיד שיסיים את לימודי ההשלמה בציון 80 לפחות יוכל להירשם לתואר מוסמך במסלול העיוני (ראו להלן). להרשמה למסלול המחקרי דרוש ממוצע 90 לפחות בלימודי ההשלמה.

ניתן ללמוד לתואר מוסמך באחד משני מסלולים:

1. מסלול מחקרי (מסלול א')
2. מסלול עיוני (מסלול ב')

פירוט מלא על לימודי המוסמך, כולל תנאי מעבר ללימודי תואר דוקטור, ראו בפרק "ידיעות לתלמידי התואר השני והתואר השלישי". נוסף לכללי הפקולטה הנוגעים ללימודי המוסמך במסלולים השונים, חלות על תלמידי החוג לשפה וספרות ערבית החובות כפי שמופיעות בתוכנית הלימודים. 

מסלול א' - מחקרי

עבודות בכתב

1. תלמידי מסלול זה יכתבו עבודה סמינריונית בעלת אופי מחקרי (״תיזה״) בתחום ההתמחות של אחד ממורי החוג הקבועים. המשך הלימודים במסלול זה מותנה במציאת מנחה עד סוף סמסטר א׳ של השנה הראשונה.

2. כתיבת עבודה סמינריונית אחת בקורס המוגדר סמינריון למוסמך.

3. הגשת שני רפראטים אצל שני מורים שונים. תכניו של הרפראט ואופן הצגתו ייקבעו בתיאום עם המרצה.

לימודי שפת מחקר

תלמידי המסלול ילמדו שפת מחקר הרלוונטית לתחום התמחותם. שפות המחקר המומלצות הן גרמנית וצרפתית. תלמידים ששולטים בשפת מחקר אחרת הרלוונטית לתחום מחקרם יוכלו לגשת למבחן בקיאות ולקבל פטור מלימודי השפה, ואז ישלימו את מכסת הנ״זים בקורסי הבחירה למוסמך, עפ״י המלצת המנחה ובתיאום עם יועץ המוסמך.

בחינת גמר

בסוף השנה השנייה, לאחר השלמת חובותיהם, ייבחנו התלמידים בבחינת גמר מסכמת בתחום הדקדוק, ובנוסף בבחינת גמר אישית אצל מורה מסגל החוג שאיננו מדריך העבודה. נושא הבחינה ייקבע בתיאום עם המדריך ויועץ המוסמך.

השתתפות פעילה

תלמידים במסלול המחקרי יוכלו לקבל הכרה של 4 נ״ז עבור השתתפות פעילה ומודרכת במפעל מחקר, בהיקף של 80 שעות לפחות, בהשתתפות חוקר בכיר באוניברסיטה. התלמיד יזוכה ב-4 נ״ז כנגד קורסי הבחירה מתכנית החוג (פטור אקדמי) אך יחויב בשכר לימוד עבור נקודות אלה. השתתפות פעילה מותנית באישור ועדת ההוראה.

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

מסלול ב' - עיוני

עבודות בכתב

על התלמידים להגיש שתי עבודות סמינריוניות בקורסים המוגדרים סמינריונים למוסמך.

היקף הלימודים במסלול זה הוא 36 נ"ז, לפי הפירוט הבא:

תלמיד שהתקבל למסלול העיוני יוכל לעבור למסלול המחקרי בסוף השנה הראשונה לתואר, ובתנאי שהיה רשום לקורסים בהיקף של 40% לפחות הנדרש לתואר (14 נ"ז) והשיג בהם ממוצע של 90 ומעלה.

לפירוט ההערות ולגרסה נגישה לחצו כאן.

מוסמך עיוני בהדגש תרגום:

תלמידי מוסמך במסלול העיוני יוכלו לשלב בלימודיהם "הדגש בתורת התרגום" בהיקף 12 נ״ז. הלימודים ב״הדגש״ יהיו על חשבון נקודות הזכות השמורות במסגרת התואר לקורסים מחוץ לחוג (סה״כ 10 נ״ז) ו-2 נ״ז מתוך לימודי המיומנויות.  ה״הדגש״ מבוסס על קורסי המכון לספרויות, וכולל קורסים בהיסטוריה ובתיאוריה של תרגום וכן סדנאות מעשיות בתחום התרגום. בשנים שבהן ניתן קורס בתחום התרגום במסגרת לימודי המוסמך של החוג, התלמידים ילמדו בו במקום באחד מקורסי המכון. הלימודים במסגרת ההדגש מלווים על ידי חבר או חברת סגל מן החוג לערבית, אשר יתמכו בעבודות תרגום מערבית לשפה שנייה (עברית או אנגלית) ומשפה שנייה (עברית או אנגלית) לערבית.

 

לימודי דוקטורט

סטודנט יכול להמשיך ללימודי דוקטורט בחוג לשפה וספרות ערבית לאחר סיום התואר השני במסלול המחקרי וכתיבת עבודה סמינריונית בעלת אופי מחקרי. דוקטורנט בחוג כותב עבודת דוקטורט בהדרכתו של אחד (או אחת) ממורי החוג, לעיתים בשיתוף עם מורה מחוג אחר. דוקטורנט נדרש בדרך כלל ללמוד גם מכסת קורסים כשומע חופשי בהיקף הנקבע בידי הוועדה המלווה.

לרשימת מורי החוג, ראה כאן.
 

מידע מפורט על אודות תנאי הקבלה ללימודי הדוקטורט, ההרשמה  ועוד ראו באתר הרשות לתלמידי מחקר.

 

תעודת הוראה

האוניברסיטה העברית מציעה תכנית ייחודית ומעשירה שמעניקה תעודת הוראה בערבית לבתי הספר העל-יסודיים במגזר היהודי. מטרתה להכשיר מורות ומורים איכותיים ומקצועיים, ערבים ויהודים, בעלי היכרות נרחבת עם השפה והתרבות הערבית. התכנית מכוונת להכשיר את המורים ללמד ערבית בערבית, באווירה דינמית ומהנה.

לימודי ההוראה כוללים קורסים בנושאי חינוך כלליים, פדגוגיה ודידקטיקה; התנסות מודרכת בהוראה בבתי-הספר; וקורסים ייעודיים להוראת ערבית. הרישום לתכנית כפוף לתנאי הקבלה של המחלקה ללימודי הוראה בבית הספר לחינוך.


התכנית מוצעת בשני מסלולים שונים:

המסלול הייעודי:

מסלול זה מיועד לתלמידי החוג לערבית בלבד. תלמידים שיבחרו במסלול זה ישלבו את לימודי הבוגר עם לימודי ההוראה, ויהיו פטורים מחלק מקורסי החוג לערבית ומחלק מקורסי תעודת ההוראה, בהתאם לייעוץ אישי עם יועץ הב״א של החוג ועם המחלקה ללימודי הוראה בבית-הספר לחינוך. בוגרי המסלול הייעודי יהיו זכאים, נוסף על התואר הראשון בשפה וספרות ערבית, גם לתעודת הוראה לבתי ספר על יסודיים.

ניתן להתקבל למסלול הייעודי לקראת שנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה, או להצטרף אליו בשנת הלימודים השנייה. ניתן להשלים את לימודי המסלול בשלוש שנים. קבלת תעודת ההוראה מותנית בסיום לימודי התואר הראשון. 

הסטודנטים במסלול הייעודי נדרשים להירשם גם למחלקה ללימודי הוראה, בנוסף על ההרשמה לחוג לשפה וספרות ערבית. ההרשמה ללימודי ההוראה תיעשה לקראת שנת הלימודים השנייה באוניברסיטה.  

לפרטים נוספים לחצו כאן.

מסלול רגיל:

מסלול זה מיועד לתלמידי בעלי תואר בוגר בשפה וספרות ערבית, מהאוניברסיטה העברית או מאוניברסיטה אחרת. מלבד זאת, יכולים להצטרף תלמידי מזה״ת, בכפוף להשלמות כפי שמפורט שם.

התלמידים במסלול זה ילמדו את תכנית הלימודים הרגילה של החוג לערבית, ובנוסף ילמדו את התכנית שתותאם להם במחלקה ללימודי הוראה. תכנית הלימודים הבסיסית לתעודת הוראה כוללת 48 נ״ז, וקיימות תכניות מקוצרות המוצעות לתלמידים הלומדים לתואר שני, למורים בעלי ניסיון בהוראה ולתלמידי/בוגרי החוג לחינוך.

תלמידי החוג ללימודי האסלאם והמזה"ת יוכלו להצטרף למסלול בכפוף לעמידה במבחן הכניסה החוגי, ובתנאי שילמדו קורסי השלמה בחוג לערבית. היקף ההשלמות ייקבע בייעוץ אישי עם היועץ האקדמי מטעם החוג.